Het opstellen van een email marketing plan

snelheid

Inhoud van de nieuwsbrief: waar wil jij je e-mailmarketing voor inzetten?

Wil jij graag commerciële acties, trendgerelateerde of juist informatieve content uitsturen? Of wil je dit juist allemaal combineren? Houd er rekening mee dat de inhoud van de nieuwsbrief geen kopie van je homepage moet worden en dat de nieuwsbrief echt een toegevoegde waarde moet hebben voor klanten. Houd daar rekening mee in je email marketing plan. Mensen lezen geen hele uitgebreide nieuwsbrieven. Het handigst is om een lijstje met onderwerpen en een templateschets te maken, zodat je weet hoe je jouw nieuwsbrief kunt indelen voor jouw bedrijf. Dit kun je het beste niet doen:

  • Een nieuwsbrief met alleen maar tekst;
  • Een nieuwsbrief met alleen maar plaatjes;
  • Te lange nieuwsbrieven;
  • Teveel verschillende onderwerpen aankaarten. Waar wil jij je op dit moment op focussen en wat moeten jouw nieuwsbrieflezers weten?

Doe dit vooral wel:

  • Combineer tekst en beeldmateriaal;
  • Korte tekst(jes) met een duidelijke call to action. Linksboven is meestal de beste plek;
  • Plaats in je header je logo, voor herkenbaarheid;
  • Houd je content tekst simpel, maak geen gebruik van rare tekens en gebruik niet te vaak uitroeptekens en vraagtekens;
  • Maak een footertekst met jouw contactinformatie en een optie voor mensen om zich uit te schrijven (dit is verplicht).

Frequentie: Hoe vaak wil je je nieuwsbrief gaan uitsturen?

Ga bij jezelf na hoe vaak jij graag een nieuwsbrief wilt ontvangen van jouw specifieke branche. Heb je genoeg te melden om wekelijkse nieuwsbrieven uit te sturen? Al deze factoren spelen een rol in de timetable van jouw nieuwsbrief. Consistentie is hierin een belangrijk onderdeel, stuur niet de ene maand veel nieuwsbrieven en de volgende maand haast geen. Door veel te testen kom je er snel achter welke dagen en tijdstippen het beste werken voor jouw bedrijf.

Groei: Hoe groot wil je je database laten groeien?

grafiek groei in email marketing

Grafiek: Groei in email marketing

Heb je nog maar een handje vol nieuwsbriefinschrijvingen, dan is je doel hoogstwaarschijnlijk de database laten groeien. Je kan de plaatsing op je website bekijken en werken aan je nieuwsbrief incentive, maar als je flinke stappen wilt maken met e-mailmarketing, dan is het toch handig om een budget vast te stellen voor het investeren in e-mailadressen. Dit kan je op twee manieren doen:

    • Intern: werk aan je incentive op je eigen kanalen zoals je website, social media en je fysieke winkel (als je die hebt). Denk aan een mooie opvallende plek op je homepage of een give away, nadat iemand zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief.
    • Extern: Je kunt ook e-mailadressen extern inkopen, tegen een bepaalde cpl-vergoeding (=cost per lead, een e-mailadres wordt lead genoemd). Er zijn tal van leadgeneratiepartijen te vinden die leads voor jouw specifieke branch kunnen verzamelen.

Techniek: Hoe wil je je nieuwsbrief leesbaar maken voor al je klanten?

Een vraag die snel naar boven komt is: hoe ga je eigenlijk de nieuwsbrief naar alle klanten versturen? Vaak wordt hulp ingeschakeld van een derde partij, zoals een E-mail Service Provider. Een E-mail Service Provider kan je goed helpen met het uitsturen van een nette nieuwsbrief, het segmenteren van je database en het maken van een mooie e-mailmarketingtemplate. Bovendien kunnen zij jou voorzien van reporting. Bepaal goed of je met een ESP wilt werken en met welk bedrijf je wilt samenwerken. Een ESP kan veel werk uit handen nemen en ze kunnen met je meedenken hoe je jouw e-mailmarketingdoelstellingen kan bereiken. Bijvoorbeeld Mister Mail!

Aan de slag!

Nadat je jouw e-mailmarketing doelstellingen in kaart hebt gebracht, kun je aan de uitvoering beginnen. Wat houdt dat precies in?

– Het op orde hebben van je database: Zorg van tevoren dat je eenvoudig toegang hebt tot je database, dat je database goed beveiligd is en dat je extra velden kan toevoegen, zoals adresgegevens. Zonder een goede database wordt het een uitdaging om je e-mailadressen te selecteren en de nieuwsbrieven te versturen.

– Het opzetten van je nieuwsbrieftemplate: Test veel nieuwsbrieven van andere partijen en ga voor een nieuwsbrief die werkt voor jou en je klanten. In de loop van de tijd kom je erachter dat je een aantal aanpassingen moet maken. Vergeet nooit de afmeldlink toe te voegen aan je template.

– Test, test, test: Test niet alleen de nieuwsbrief voordat je die gaat uitsturen, maar test ook dagen en tijdstippen om te bekijken welke moment van de week of maand het beste werkt voor jouw bedrijf.

– Zorg dat je nieuwsbrief in elk geval gelezen wordt: E-mailmarketingdoelstellingen kunnen per bedrijf verschillen, maar de basis is vaak hetzelfde. Denk niet alleen aan termen van omzet, maar ook klantenbinding en branding voor je bedrijf! Het gaat er vaak om dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt. Bestellen ze niet online, maar komen ze aan de hand van je nieuwsbrief wel naar de winkel, dan heb je al winst behaald.

Bron: frankwatching januari 2014 Melissa Peters