1) Als je mail niet wordt geopend, kan er ook niet worden geklikt.
Dat klinkt logisch maar is wel o zo belangrijk. Dus zorg ervoor dat het aantal geopende berichten wordt verhoogd. Dat bereik je o.a. door mensen die zich aanmelden duidelijk te maken waarvoor men zich aanmeld en wat men kan verwachten. Dus bijvoorbeeld: “abonneer u op onze tweewekelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen voor de tuin”. Dan krijgt u geinformeerde en gemotiveerde aanmelders in uw database.
Daarnaast is het belangrijk dat u uw bedrijfs- of merknaam als afzender van de mail gebruikt. Dit in combinatie met een onderwerpsregel die triggert en de ontvager duidelijk maakt waar deze nieuwsbrief of e-mail over gaat. Gebruik hiervoor niet meer dan 50 tekens voor laptop of desktop, en hou het bij 20 tekens als de e-mail of nieuwsbrief door veel mensen op een smartphone worden gelezen.
2) Een goede en duidelijke call to action (CTA)
Sommigen denken dat ze de lezer van de e-mail of nieuwsbrief moeten overladen met actiebuttons en dergelijke. Ervaring leert dat 1 duidelijke CTA effectiever is dan meerdere CTA’s in een nieuwsbrief. Het moet de lezer duidelijk zijn wat die CTA is en als hij op de button klikt wat er dan gebeurt en zeker ook waarom hij moet klikken. Bekende CTA’s zijn Koop NU, Neem contact op, Maak uw account aan.
3) Smartphones en tablets are here to stay!
Volgens ons eigen onderzoek in september 2012 bedroeg gebruikten 26% van de Nederlanders die online nieuwsbrieven lezen hiervoor een tablet of smartphone. Dit was de uitkomst van een steekproef onder 50.000 geopende nieuwsbrieven verstuurd via e-mail. Inmiddels zijn deze cijfers weer aanzienlijk gestegen. Er komen steeds meer html e-mailberichten die gebruik maken van responsive design; dat betekent dat je nieuwsbrief zich automatisch aanpast aan het scherm waarop het bericht wordt gelezen. Zo voorkom je dat mensen en je nieuwsbrief niet meer (kunnen) lezen en zich uiteindelijk gaan afmelden.