Enige tijd geleden is er wederom het Nationaal E-mail Onderzoek gepubliceerd. In deze editie staan 28 conclusies over de wijze waarop de Nederlander bezig is met e-mail. Daarnaast worden andere kanalen als sms, WhatsApp, Facebook, Twitter, Snapchat, Google+, Instagram en zelfs de brievenbus meegenomen. De belangrijkste conclusie: e-mail speelt een grote rol in het leven van de Nederlander. Het onderzoek geeft een evenwichtig beeld van de kracht, populariteit en het gebruik van e-mail en andere communicatiekanalen in 2015, ook in relatie tot e-commerce.
Net zoals in 2014 is er een top 10 gevormd met de meest intrigerende feiten uit het onderzoek. Deze top 10 geeft een goed tijdsbeeld van het gedrag van de Nederlander als het gaat om online en mobiele communicatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.036 respondenten. Een van de conclusies van het onderzoek was het feit dat e-mail het vaakst wordt gelezen op een smartphone, uiteraard een belangrijk gegeven voor diegenen die zich met e-mail marketing en opmaak van nieuwsbrieven bezig houd!
In 2015 kunnen we voor het eerst opschrijven dat de smartphone het wint van de laptop als het gaat om de vraag ‘op welk device leest u het vaakst uw e-mail?’ De laptop blijft een goede tweede. Opvallend genoeg opent en leest slechts 10 procent van de Nederlanders zijn e-mail op een tablet.
Voor de hand ligt uiteraard dat het belang van Responsive Design voor nieuwsbrieven en het versturen van nieuwsbrieven uiterst belangrijk is geworden.