Nieuwsbrieven voor smartphones


Hoe optimaliseer je nieuwsbrieven voor smartphones?

De smartphone is inmiddels niet meer weg te denken: je ontvangers lezen e-mail zodra ze opstaan, als ze in de trein zitten, voor ze gaan slapen en zelfs op de wc. Kortom: je e-mailcampagne wordt over overal en altijd gelezen.

Het is dan ook niet gek dat meer dan de helft van alle e-mails inmiddels geopend wordt op een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Toch negeren nog veel ondernemers deze e-mailmarketingtrend en optimaliseren zij hun e-mail niet voor mobiele apparaten. Een gemiste kans.

De aandacht van je ontvanger wil je natuurlijk optimaal benutten. Als je e-mail niet geschikt is voor de mobiele gebruiker, leidt dit echter al snel tot irritatie.

Hoe optimaliseer je je nieuwsbrieven voor smartphones? Er zijn diverse mogelijkheden om je e-mailbericht te optimaliseren voor de mobiele lezer; met en zonder HTML-kennis.

De basisregels voor nieuwsbrieven voor smartphones.

Het optimaliseren van e-mailberichten voor smartphones gaat verder dan HTML. Er zijn een aantal basisregels waarmee je zonder veel moeite de weergave van je nieuwsbrief op smartphones verbetert.

1. De onderwerpregel

Het aantal karakters dat wordt weergegeven in de onderwerpregel is bij smartphones kleiner dan op desktop. Het is daarom belangrijk om het kort en bondig te houden. Een onderwerpregel van 35 tot 40 karakters is veilig.

2. Inhoud

Beperk de boodschap in je e-mail tot relevante informatie en plaats één duidelijke call to action. Maak daarbij gebruik van personalisatie op basis van de gegevens van de ontvanger om de e-mail relevanter te maken.

3. Lettertype

Gebruik een groter lettertype om het lezen op mobiel gemakkelijker te maken. Soms worden letters automatisch vergroot op smartphones, dit kan je lay-out volledig in de soep gooien. Daarnaast is inzoomen om een tekst te lezen erg frustrerend voor de ontvanger. Een lettertype van minimaal 13 pixels is goed te lezen.

4. Buttons

Het is beter om te linken met een button dan een met een tekstlink. Hyperlinks in de vorm van tekst zijn namelijk veel moeilijker te raken dan buttons. De navigatie met de vinger moet zo soepel mogelijk verlopen voor de ontvanger, het raakvlak van een link moet zo comfortabel mogelijk aan te klikken zijn. Gebruik buttons van minimaal 44 bij 44 pixels.

5. Hyperlinks

Wil je toch liever hyperlinks dan buttons in je e-mail? Zorg dan voor genoeg ruimte tussen de verschillende hyperlinks zodat de ontvanger niet per ongeluk de verkeerde link aanklikt.

6. Afbeeldingen

Hoewel mobiele internetverbindingen steeds sneller worden, is deze niet bij iedereen snel genoeg om veel data te downloaden. Beperk daarom het aantal afbeeldingen en hou de totale grootte van je e-mail beperkt.

Bron: www.karelgeenen.nl

De klanten van Mister Mail